ליווי אישי במימונה 077-2233444
crowd funding course

משבר האמונה בעקבות השואה

תמונות מאוספו הפרטי של אלוהים/ בית מהשיר
".....
הַבּוֹר
אֲשֶׁר נָמוּךְ מֵהַיָּם
וְעָמֹק מֵהַנֶּצַח
אַט אַט מִתְמַלֵּא
גּוּפוֹת כְּמֵהִים לְאַהֲבָה
אֲשֶׁר קְלוּעִים בּוֹ לָעַד
כְּמִקְלַעַת חַלּוֹת שַׁבָּת."

הציטוט הלקוח מספרו של יעקב ברזילי, "אבי לא יברך על הלחם", ממחיש את היחס של המשורר לאלוהים. בספר אעמיק בסוגיה של משבר האמונה דרך עיון ביצירתו של יעקב ברזילי בפן העוסק באלוהים ובמשבר האמונה בעקבות השואה.

יעקב ברזילי נולד בהונגריה בעיר דֶבְּרֶצֶן בתאריך ב' ניסן תרצ"ג, 29.3.1933. אורח חייה של משפחתו היה חילוני מסורתי. אביו היה בן למשפחה דתית אורתודוכסית. בשל עובדה זו שמרה המשפחה בקפדנות על קיום מצוות החגים.
בשלהי מלחמת העולם השנייה גורש יעקב ברזילי הנער, עם משפחתו, לאוסטריה ומשם למחנה הריכוז ברגן-בלזן.
המאורעות הטראומטיים שחווה יעקב בעיר הולדתו עם כיבוש הונגריה בידי הנאצים, בדרך למחנה הריכוז ובמחנה ברגן-בלזן, הטביעו את חותמם עמוק בנפשו. בתקופה קשה זו לעם היהודי בכלל, וליעקב ומשפחתו בפרט, נזרעו הזרעים למסרים שילוו את מרבית יצירתו, שנים מאוחר יותר.

כל חיי התחבטתי בשאלות, האם יש אלוהים? היכן היה אלוהים בשואה? מדוע העם היהודי עבר סבל כה רב לאורך הדורות, מדוע אלוהים לא עזר לעמו, לעם הנבחר?
חיפשתי תשובה לשאלות אלה, ביצירותיו של יעקב ברזילי ניצול ברגן בלזן.
במהלך הכתיבה נוכחתי לדעת כי ניכרת איכות מיוחדת בכתיבתו של יעקב ברזילי. בסגנונו המיוחד הוא משלב הומור ואירוניה, ובנוסף לכך מתעמת בגלוי עם אלוהים ומתמודד עם שאלת קיומו.

עם השלמת הכתיבה אני מרגישה כמי שעברה מסע ארוך ומפרך.
האדם מטבעו מחפש הסבר הגיוני למציאות הסובבת אותו, אף שלעיתים הוא סותר את הרגש והאמונה.
היתכן כי באופל הנורא של תקופת השואה ניתן למצוא את האמונה באל?
האם לאחר השואה ניתן להצדיק את קיומו של האל?

על הספר ותהליך הכתיבה

הספר הנו פרי עבודת מחקר, שעשיתי במסגרת לימודי לתואר שני באוניברסיטת בר אילן, במחלקה לספרות עם ישראל.
שנים רבות התלבטתי בשאלה איפה היה אלוהים בשואה?
האם יש אלוהים? למה העם היהודי סבל כל כך לאורך הדורות?
האם זוהי המהות בהיותינו העם הנבחר?

גדלתי במשפחה חילונית, שאינה מאמינה בקיומו של האל, אם היה אלוהים אז היה צדק בעולם ובני האדם לא היו סובלים כל כך ולא הייתה צריכה להיות אכזריות ורוע בעולם.
השואה היוותה הוכחה לכך שאין אלוהים, אנחנו לא העם הנבחר ואדם צריך פשוט לחיות את חייו בדרך הטובה ביותר, ליהנות מהחיים ולשמור על העולם.
כישראלים עלינו לשמור על המדינה שלנו כדי שהשואה לא תחזור.
אך בלבי הרגשתי תמיד שכן יש משהו מעבר אם כי לא יכולתי, כילדה השואלת שאלות להבין את מהות הדברים.
כשבגרתי והמשכתי בלימודי הגבוהים, למדתי ספרות ותנ"ך לתואר ראשון, מתוך עניין לדעת ולהבין את התנ"ך, את תפיסת עולם הנביאים וביקורת המקרא.
אני מנהלת אורח חיים חילוני, עם זיקה לדת ולמסורת, אני מאד אוהבת את החגים ואני מכבדת את כל הגוונים של הדת והאמונה בחברה הישראלית.
בעבודת המחקר בחרתי להעמיק בניצול שואה, ניצול מחנה ברגן בלזן, שעבר את מלחמת העולם השנייה וניצל.
חשבתי לעצמי שרק אדם שעבר את השואה על בשרו יוכל לשפוך אור על התלבטויותיי ביחס לאלוהים, ודרכו אקבל תשובה לעצם היותו של אלוהים, והתנהלותו בעולמו וכלפי העם הנבחר.
יעקב כותב מתוך כאב עמוק ואכזבה גדולה. יעקב גדל בבית שבו הוריו האמינו באלוהים, אך בשל קורותיו במלחמה, איבד את האמונה והרגיש שנבגד על ידי אלוהים. יעקב הרגיש שאלוהים בחר לו עם נבחר אחר, שלא אכפת לו מהעם היהודי, ומנשמת ילד יהודי.
בכתיבתו יעקב ברזילי מבקר את אלוהים, מאשים אותו ופונה אליו בלשון חדה וייחודית.
אני התלהבתי מאד מכתיבתו של יעקב, והרגשתי שהוא מבטא את מחשבותיי ורגשותיי.
בספר אני חוקרת את סיפוריו ושיריו של יעקב ברזילי בראי הספרות, על פי תאוריות ושיטות מחקר ספרותיות.
כתיבתו היא כתיבה לירית, בעלת אמצעים ספרותיים מגוונים וייחודיים. יעקב משתמש בהומור, אירוניה, סרקזם, וקונוטציות מקראיות רבות.
דרך עבודת מחקר הגעתי גם אני למסקנות ולתובנות לשאלות שלי לגבי מהות אלוהים וקיומו.
למרות שיעקב ברזילי בשיחותי הרבות עמו טוען שלדעתו אין אלוהים, בשל כל קורותיו בזמן השואה. אני מוצאת שעצם הפניה לאלוהים, האשמות והחיפוש של התשובה אינן שוללים את קיומו של האל.
מי שאינו מאמין באלוהים אין לו למי לפנות, אין לו את מי להאשים והוא מקבל את המציאות כפי שהיא.

אני מזמינה אתכם לרכוש את הספר, ולעבור יחד עמי את המסע, את חיפוש התשובה לשאלת קיומו של אלוהים, למה קרתה השואה? למה אלוהים לא הושיע אותנו? האם הוא יכול היה? האם השואה ומליוני הנרצחים, הם הקרבן שהיינו צריכים לשלם כדי שתקום מדינת ישראל?
גם אם אין תשובה חד משמעית לשאלות אלו, אני מרגישה היום יותר שלמה.
הספר הנו פרי עבודת מחקר ובספר אני מביאה מבחר מיצירותיו של יעקב ברזילי שבהן אני מאירה את הפן הבוחן את שאלת קיומו של האל והיחס אליו.

The holocaust and the crisis of faith

שם הספר באנגלית + תקציר הספר באנגלית




Book Summary

This book deals with a wide scope of Jacob Barzilai’s writing repertoire. While planning this research, I have chosen carefully Jacob’s art creations, in order to focus and to lead to the point of my work. Especially, I have chosen items that express in the best and sharpest way the faith in God crises after the Holocaust.

Book's Purpose
The purpose of this book is to present the writing of Jacob Barzilai and to find it’s unique characteristics in the context of the Holocaust. My secondary purpose is to form reasonable explanation to the question: How can faith in God coexist with the fact of the Holocaust.

Already at the early stages of my book, I understood that the way to deal authentically with this delicate issue, I needed to find an artist, a creator, that experienced on his flesh the Holocaust horrors and survived. I was looking for such an artist, who asks God difficult questions, even challenges it’s very existence, due to the Holocaust that extinguished one third of the Jewish people, and the faith crisis that followed. Moreover, using the art creation of Holocaust survivor reinforces the basic questions of this book and makes them legitimate and valid even more. Once I met Jacob Barzilai and became familiar with one of his books, I realized immediately that he and his extraordinary story would fit perfectly to my book.
The body of my book is divided into four main sections:

1. The Biography of Jacob Barzilai

Jacob Barzilai was born in Hungary in a town called Debrezen, on March 29, 1933, as Pall Eisner. Jacob’s family lived in a Jewish traditional way of life. Jacob’s father came from an orthodox religious home. Due to this fact Jacob remembers from his childhood that the family followed strictly the tradition of Jewish holidays.

Jacob loved his parents very much. The relationships in the family were warm and supportive. Jacob Barzilai remembers the close relations with his mother. He is full if gratitude to his beloved mother and feels that he owes her his life more than once. Jacob Barzilai had written many poems to the tribute of his mothers’ memory.
His mother did not have any formal education, but she was blessed with a lot of life wisdom. She had a strong survival instinct that always helped her to choose the right path for salvation to her and her family.
The relations of Jacob Barzilai with his father were special and complex. The father was distant and loved his son in his own quite and remote way.
Towards the end of the Second World War Jacob Barzilai was deported with his family to the concentration camp Bergen Belzen. This camp did not have gas chambers but did have crematories. Many Jews died in this concentration camp by variety of ways: Hunger, terrible density, and catastrophic sanitary conditions. Bergen Belzen was a special camp mainly due to the fact that there were some relieves compared to other concentration camps. Mainly it was known by keeping families together. Also, most Jews in this camp were not send to compulsive labor, and the daily routine was a little easier compared to other notorious death camps.
The traumatic events that Jacob experienced in his hometown while Nazis occupied Hungary, on the way to Bergen Belazen and in the camp, had an enormous impact on Jacob’s body and soul. In this difficult time to the Jewish people in general and to Jacob and his family specifically, one can recognize the planting of first seeds to the difficult claims and massages in Jacob’s creation years later.
In 1949, Jacob barzilai arrived to the new state of Israel. Along the years Jacob worked hard to support his family but he was full of desire towards art and creation. After many years he found his artistic way in Poetry and Prose. Today Jacob Barzilai lives in Ra’anana, continues with his artistic creation and serves as a devoted father and grandfather to his family.




2. Jacob Barzilai’s position in the history of modern Jewish poetry.


Jacob Barzilai is known as a poet and an author that creates in Israel since 1987. His main topics are the Holocaust and love in it’s multiple meanings.
The Holocaust is a historic event that many historians investigate and deal with. Jacob’s writing about the holocaust is done from the perspective of an artist and not historian. As other creators that belong to the group of Jewish poetry “state generation”, and deal with the Holocaust, Jacob Barzilai also deals with the links of personal biography to the typical poetry genres. The study of this link reveals that most of the creators that belong to the “state generation” were not satisfied with the creation of only one lyrical poem. Rather, we can recognize in their creation continuity, patterns of sequence in poems and literature in general.
In this context Jacob Barzilai has written many poems and stories. Most of his creations about the Holocaust are folders of poetry files. Each folder categorized by one main topic given by the poet in order to unite a certain sequence of poems. Nevertheless, each poem has it’s own independence with a special sub topic, which is coordinated with the folders main topic.




3. Special characteristics in Jacob Barzilai’s Prose

• Fantastic Realism
In order to express better this characteristic In Jacob Barzilai’s writing, I have used the definition of Orzion Bartana in his book: “The fantasy in the state generation’s writing”. The fantastic creation that expresses an idea through fantastic scenario has a minded purpose that is revealed clearly and sharply to most of the readers. The Fantastic prose will be defined as story that describes allegedly real world that coexists with the reality through alternative and parable relations.
The stories of Jacob Barzilai are based on realistic infrastructure. Nevertheless they contain situations, dreams and thoughts with realistic characteristics, that have allegoric or symbolic meaning. This means that Jacob Barzilai is using situations that do not relate directly to the real events, but rather describe the symbolic meaning and implication of the historic events.

• Humor
One of the special characteristics that makes Jacob Barzilai unique as a Holocaust writer is his use of Humor in tragic situations. Jacob uses his ability to identify comic situations even in tragic events. Jacob claims that this capability helped him to survive the horrors of the holocaust.
The humor is expressed differently in Jacob’s poetry compared to his stories. In his poetry the humor is expressed in a deeper way. It’s not used as a mean to entertain but rather to point out the painful massages in a sharper way, sarcastic one and full of black humor. In Jacob’s prose the humor is light. It is used to express naive, comic and sometimes-childish situations.


4. Jacob Barzilai’s poetry analysis

We can describe Jacob Barzilai’s poetry as a lyrical, personal, emotional. His poetry reveals to us his pain, confusion, and the torture of his memories. In his poetry Jacob Barzilai mentions his close family members and friends. Some poems refer to his birth lend – Hungary, and some others to the country he calls as homeland – Israel.
In most of Jacob’s poems the spokesman uses first body “me”. It is difficult to find poems in which the spokesman’s voice is without identity or body. In those rare poems the message is universal. This message is originated by Jacob’s lyrical “me” and sent to a global sphere with religious-national characteristics.
We can find in Jacob’s poems strong criticism towards the world’s injustice and towards God who failed to look after his subjects, as he should have. Jacob uses a lot of poetic tools in order to intensify the expression of the pain left in his heart. Among those tools we can find Irony, Black Humor, Grotesque, Metaphor and others. On top of those, Jacob Barzilai frequently uses biblical infrastructure in his poetry. This tool is used to create spiritual link between his poems and messages to the readers.
Jacob’s writing is an open one and not outlined or bounded within certain borders. We can notice that he uses very little punctuation, without specific focus on writing order or symmetry. Jacob Barzilai rarely uses rhymes in his poems.
We can find complex and encoded language, in the poetry of Holocaust survivors – first generation poets, who had written their poetry, short time after the traumatic events. Jacob Barzilai oppositely is writing with perspective of decades after the hideous events of the Holocaust, and he uses simple and straightforward language. He also uses sharp language with a lot of black humor and grotesque. By those means he tries to convey a deeper meaning besides the obvious one.
Another theme in Jacob Barzilai poetry is love. His last book “Your White Belly Zone” is dealing with love in its broad meaning. Allegedly, the readers may assume from first look that Jacob made a change in his poetry, turning to different issue compared to his traditional themes. Nevertheless, a deeper look into the poems of this book reveals to us that Jacob can not free himself from the question of godly existence. The spokesman in most of the poems is filling God’s presence even during the most intimate moments.

Conclusion

After completing this book I fill as someone who has gone through a long and difficult journey. It was emotionally and cognitively loaded process. In the end of the process, after inserting some contents in all possible variables, It seams that this equation will never be fully solved. Nevertheless I received a partial answer to the questions that bothered me for years. This answer can not be based scientifically and can not be proved by facts. It was possible for me to reach this answer after deep emotional and cognitive diving into this sensitive issue, and wrapping the findings with literature book tools. The answer I have reached is one I can live with, both emotionally and rationally.

The faith in god belongs to the heart. Faith if real, is something one is born with. The questions that the rational mind is asking are natural and legitimate. The human being, though, is limited in his ability to receive answers for all questions. As far as I’m concerned, the only possible answer for the basic questions of my book is that God’s ways are mysterious and can not be grasped by the common logic. It must be as we can not find by any means any rational justification for the horrors of the Holocaust that eliminated one third of The Jewish people. Still, maybe it doesn’t look so, and maybe we have many reasons to think the opposite, but deep in my heart I believe in God's existance.




* תמונה מהטקס חלוקת הפרסים, ביד ושם בירושלים.

פרס לימודים - מיד ושם

הועדה המדעית של יד ושם מצאה את עבודת המחקר שלי ראויה לקבל פרס מאחת מקרנות עידוד המחקר של יד ושם.

טקס חלוקת הפרסים התקיים בתאריך 1.6.2003 ביד ושם.

תמונה מטקס הענקת תארים - תואר שני אוניברסיטת בר אילן

הטקס נערך בתאריך 21.7.04 באוניברסיטת בר אילן.

ציור עטיפה - לילך דוברובנסקי

את הציור ציירתי בזמן לימודיי במכון אבני בשנת השבתון.
נושא הציור הוא מדינת ישראל.

הספר הראשון הגיע

קבלת הפרס

תמונה מהטקס ביד ושם, 1.6.2003

הגיעו הספרים!!!

קבצים נוספים

חפשו אותנו ב

צוות הפרוייקט

תגובות

  • 50 משקיעים
  • ₪5,260 הושקע מתוך ₪
  • 0
    0
    ימים
    :
    0
    0
    שעות
    :
    0
    0
    דקות
21%
לתמיכה בפרויקט
זהו "פרויקט גמיש" - בעל הפרויקט יקבל את הכספים גם אם לא יגיע לסכום היעד
מינימום ₪60 ($17.14) ספר עם הקדשה אישית באיסוף עצמי יש כמה מקומות איסוף: נס ציונה, רעננה, בת-ים, מזכרת בתיה. בתאום מראש. 88 זמינים מתוך 100 מינימום ₪80 ($22.86) ספר + הקדשה אישית + משלוח הקדשה אישית 176 זמינים מתוך 200 מינימום ₪120 ($34.29) ספר שלי + ספר ילדים נוסף מהסדרות הבאות ספר שלי ובנוסף ספר בהוצאת ספרי צמרת לבחירה מהסדרות הבאות: סדרת ניצנים , סדרת עולם מופלא, סדרת פינגווין. ניתן לצפות בתוכן ספרי הסדרות באתר ספרי צמרת, נטבוק. 49 זמינים מתוך 50 מינימום ₪140 ($40.00) ספר שלי עם הקדשה אישית + ספר של המשורר והסופר יעקב ברזילי + משלוח לילך מחברת הספר + ספר מספריו של היוצר יעקב ברזילי 18 זמינים מתוך 25 מינימום ₪200 ($57.14) ספר עם הקדשה אישית + פגישה אישית שיחה על כוס קפה/תה 0 זמינים מתוך 5 מינימום ₪1,000 ($285.71) הרצאה ל 10-12 משתתפים כולל 10-12 ספרים. 1 זמינים מתוך 1 מינימום ₪1,200 ($342.86) שעת יעוץ בנושא הוצאה לאור - מנכ"ל ההוצאה לאור משה ראובני שעת יעוץ חינם בנושא הוצאה לאור של ספר ממנכ"ל ההוצאה משה ראובני בשווי של 1200 ₪. 10 זמינים מתוך 10 מינימום ₪1,200 ($342.86) טיול ג'יפים טיול ג'יפים, 4 נוסעים. הטיולים יתקיימו רק בימי שישי ובתאום וארגון, דרכי. הטיול כולל שתייה וכיבוד. בשעות 9:00 עד 14:00 . אין אחריות שילוחית לגבי הטיול והוא באחריות המטיילים בלבד. איסוף המטיילים והחזרתם ממשרדי ההוצאה לאור באזור. 4 זמינים מתוך 4
הזמנת הרצאה על מימון המונים!
x

אוהבים את מימונה? תנו לנו בלייק!